Lemontea

Top Model

Kategori: Modeling

Har som sagt varit på två möten tidigare med TV3 på Acnes kontor i Gamla stan. Detta med anledning av en ganska så välkänd TV-serie som otroliga Tyra Banks skapade. Top Model alltså :)
Anledningen till att jag inte ville gå ut med detta tidigare (förutom till mina allra närmsta såklart) var för att jag inte ville låta folk tro att jag skulle vara med i en stor Tv-serie fast jag kanske inte ens skulle vara med. Ville licksom inte gå ut med något innan jag fick reda på hur allt skulle bli. Detta eftersom att jag inte ville låta folk tro att jag var någon skrytig brat från stockholm som trodde sig vara bättre än andra. Är det något jag avskyr så är det nämligen skryt och överlägsenhet. Men nog om det. Nu har jag ju fått svar :)
Det var alltså TV3 som kontaktade mig via både min privata telefon och via min agentur IMAA någon gång i början/mitten av september. Jag fick komma till deras kontor på Acne i gamla stan och bli intervjuad, filmad och fotograferad av trevliga Frida von Koch Hasselvall och en fotograf.
De frågade mig allt möjligt om tex min om barndom, min familj, mina vänner, ups and downs i livet och ja - det mesta faktiskt. Det hade nog känts väldigt konstigt för en "normal" människa att sitta där och berätta om sina djupaste och svåraste stunder i livet för någon helt okänd människa samtidigt som någon filmar. Men eftersom att jag varken är normal eller särskilt rädd för främlingar så kunde jag känna mig helt trygg med att berätta som det var för henne. Varför dölja det som varit tänkte jag. Jag kan ju ändå inte ändra på någonting. Det är lika bra att "own it and be proud of it!"
"Det som inte dödar härdar"
I väntan på att bli intervjuad satt jag tillsammans med andra hoppfulla modeller. Några hade aldrig modellat förrut, någon hade blivit spottad på stan av deras scout och några var redan modeller från Sveriges största agentur Mikas. De från Mikas hade tydligen blivit ditskickade på casting för att detta var en så pass prestigefylld tävling för modeller att vara i under sin karriär. Då fick man lite bättre magkänsla. Om det är bra för dom som redan är framgångsrika vad är det då för mig? Ah, dom var iaf supertrevliga men dessvärre nästan anorexia smala. Det skrämmde mig lite. Om det är det som ska krävas för att lyckas som modell och vad som räknas som vackert i samhället..?
Tora lade upp ett bra inlägg om det som jag tycker att ni borde läsa.
Intervjun gick iaf jättebra och det kändes som att "det här är rätt licksom".
Frida tyckte också att det gick bra så jag fick komma dit en andra gång. Men denna gång fick jag inte bara bli intervjuad av Frida i ett vanligt kontorsrum. Nej denna gång var det högsta våningen i en glasmonter tillsammans med TV3´s vd, producenten för top Model och Frida såklart.. Wow!
(Va faen gör lilla galna Helena från Orsa här lixom?)
Väl därinne så fick jag återigen bli intervjuad, fotat och filmad. Sen skulle jag ställa mig upp och posa framför alla tre som om jag vore på en photoshoot utan att det var någon som tog kort. Kändes lite skumt.
De hade från början gått ut med att det detta visserligen var en stor modeltävling men mer än något så är det en TV-serie. En såpa. Så att man var intressant nog för TV var nästan viktigare än att man skulle vara bra som modell. Där kändes det lite fel. Jag vill ju modella först och främst och inte bli en TV-kändis..
Sedan bad de mig att peka ut den minst attraktiva kroppsdelen hos var och en av dem. Jag skulle alltså säga vad som var allra fulast på TV3´s vd, Top Model´s producent osv. Där blev jag skitskraj och kände att min innre karma inte ville förolämpa någon och speciellt inte dessa människor, så jag drog till med något töntigt som att Vd:ns skägg inte skulle passa mig som modell och att Fridas öron kunde vara mindre osv.
Alltså haha. Vad skulle man säga licksom?
Tror att det sket sig där för de hade säkerligen velat ge mig bitch-rollen i Top Model huset. Eller den som blir vän med alla, eller den galna. Jag visste själv inte riktigt vem av dem jag var mest när de frågade. Det ökade nog på deras ovisshet om mig. De ville ju placera in oss i fack. De hade förresten kollat upp allas polisregister i samband med intervjuerna ochså. Eftersom att mitt antagligen var prickfritt så blev de nog inte så nöjda med mig hehe..
Resultatet blev som väntat att jag inte kom med, men jag kom i all fall väldigt långt.
På ett sätt så känns det nästan skönt att jag inte kom med också för det gjorde verkligen klart för oss att de hellre ville ha bra TV-karaktärer än bra modeller.. Alltså att de skulle dela in oss i fack efter personlighet och framställa våra dåliga sidor så mycket som möjligt för att göra en bra serie med drama och intriger. Så det kändes ganska fel om jag ska vara ärlig. Jag var enbart där för mitt brinnande intresse för modellande och inte för att bli framställd som någon dålig människa eller något man inte är i TV. Synd att det är så men det var i alla fall en rolig grej att ha varit med om. Och det var väldigt smickrande att de var så angelägna om att ha med mig tills de insåg att jag inte var "dålig" nog för deras serie ;)
Det är ändå en av världens största modelltävlingar, om inte den största.
Så tack TV3 och Tyra Banks för möjligheten men jag kommer att resa runt och jobba som modell även utan er. Jag har dessutom redan kommit en bra bit på vägen. Detta är ju ändå my biggest passion in life!
<3

Kommentarer

  • Ann Kykyri säger:

    Roligt att du kom så långt, grattis :)

    2011-11-21 | 07:03:44
    Bloggadress: http://kykyri.com
  • Conny säger:

    Modell = bra

    Såpaskådis = blä

    2011-11-21 | 19:19:31
    Bloggadress: http://www.connyfornback.com
  • Torara säger:

    Men wow vad kul! Du hade ägt det där, tråkigt att de vill ge en en roll och att de är viktigare än att man faktiskt är bra modell. Men vi ska ta världen med storm <3

    2011-11-22 | 18:03:52
    Bloggadress: http://toraflink.se

Kommentera inlägget här: